13 серпня 2020 року в.о. голови правління АТ «Укрзалізниця» Іван Юрик призначив на посаду першого заступника директора регіональної філії «Придніпровська залізниця» Зарубу Олександра Володимировича.
Пише antikor.com.ua
У подальшому планується, що Заруба посяде посаду керівника цієї регіональної філії.
Призначити Зарубу Юрик намагався одразу як став в.о. голови правління, проте жоден член правління Укрзалізниці не хотів брати на себе цю відповідальність і не підписували подання. За перевіреною інформацією, одного з члена правління навіть було виведено зі складу через конфлікт з Юриком щодо призначення Заруби. Пану Юрику вдалося протягти це рішення після того, як в.о. членом правління було призначено Івана Синякова, який також є директором з управління персоналом та соціальної політики компанії.
Більше того призначити Зарубу Юрику не завадила ані заборона СБУ, ані заборона наглядової ради Укрзалізниці. СБУ запропонувало Зарубі пройти поліграф, але він відмовився!
Заруба – особа досить колоритна та неоднозначна, до того ж не нова людина в Укрзалізниці. Тривалий час він вже обіймав керівні посади на підприємстві, а тепер робить чергові спроби повернути статус та колишні можливості. Ягідкою на торті є його ймовірні стосунки із представниками спецслужб Російської Федерації, через які СБУ неодноразово відмовляло Зарубі у наданні йому доступу до державної таємниці. Але про все по порядку.
У лютому 2019 році колишній голова правління Укрзалізниці Євген Кравцов вирішив повернути в компанію «висококваліфікованого» співробітника та назначив його першим заступником директора регіональної філії «Придніпровська залізниця». Серед головних завдань Заруби стало виконання особистих доручень Кравцова.
Посада першого заступника директора регіональної філії передбачає роботу з документами, що містять державну таємницю. Тому людина, яка назначена на цю посаду, повинна пройти спеціальну перевірку та отримати відповідний дозвіл у СБУ.
У березні 2019 року було направлено документальні матеріали в Управління Служби безпеки України у Дніпропетровській області для розгляду питання щодо надання допуску до державної таємниці Зарубі О.В. Проте СБУ відмовило Зарубі через повідомлення недостовірних відомостей про себе.
На підставі частини третьої статті 23 Закону України «Про державну таємницю» Заруба мав бути негайно відсторонений від своєї посади, про щ обув особисто повідомлений голова правління Укрзалізниці. Проте натомість, щоб звільнити Зарубу, пан Кравцов вирішив змінити посадові інструкції, із виведенням посади першого заступника з номенклатури посад, на які необхідний допуск до державної таємниці! Управління СБУ у Дніпропетровській області такої заміни не погодило. До того ж було розпочате службове розслідування за фактом створення загрози витоку секретної інформації у зв’язку з тривалим перебуванням на номенклатурній посаді без оформлення відповідного допуску до державної таємниці першого заступника директора регіональної філії.
Після цих подій, щоб залишити Зарубу в Укрзалізниці, Кравцов вирішив відрядити його до регіональної філії «Південно-Західна залізниця» на період тимчасової непрацездатності першого заступника регіональної філії. Одночасно вирішили спробувати отримати дозвіл до державної таємниці в Київському територіальному управлінні СБУ. Проте Служба безпеки України відмовила Зарубі О.В. у наданні допуску до державної таємниці. Після Заруба тривалий час знаходився в розпорядженні операційного директора Єрьоміна В.В. У лютому 2020 року Заруба О.В. був звільнений із АТ «Укрзалізниця» за згодою сторін.
Чому СБУ не хоче надавати доступ Зарубі до державної таємниці? Відповідь проста – ймовірно Заруба на посаді першого заступника директора або директора регіональної філії вигідний для російських спецслужб. Вигідний тим, що ним можна керувати і контролювати. І якщо проаналізувати його біографію, приходиш до висновку – Заруба може бути завербованим та працювати на спецслужби Кремля, одним з інтересів яких є отримання закритої інформації зі стратегічного підприємства про перевезення вантажів особливого значення. Вирішення цієї задачі, завдяки своєму службовому становищу, може забезпечити О. Заруба.
Як Заруба став агентом Кремля?
У травні 2014 року під час початку окупації м. Донецьк, Заруба О.В. був захоплений і поміщений невстановленими особами за грати, де знаходився близько двох діб. Після свого звільнення приблизно через три дні він виїхав на підконтрольну Україні територію.
За інформацією, ініціаторами арешту Заруби О.В. стали колишній НОД Дебальцево Сазонов В.О. (в так званій «ДНР» – головний інженер ДП «Донецька залізниця») та працівник Донецької залізниці Сидельников О.В. (в «ДНР» – Міністр транспорту), з якими у нього були складні відносини, що сформувалися під час виконання виробничих завдань.
Достатньо швидке звільнення Заруби О.В. з-під варти викликало багато запитань, оскільки його арешт був невипадковим, а ініційований зокрема «міністром» транспорту так званої «ДНР». В обмін на за своє звільнення Заруба міг заплатити викуп та погодитися на конфіденційне співробітництво із спецслужбами Російської Федерації.
Про співробітництво зі спецслужбами країни-агресора вказують ряд фактів:
Під час реєстрації компанії ТОВ «Нова-буд» дружина Заруби О.В. – Заруба Олена, вказала адресу власної реєстрації: Молдова, м.Тирасполь, вулиця Крупської, будинок 11, гуртожиток. Вказаний будинок входить до комплексу будинків, що використовується штабами частин російської армії. Сам гуртожиток за вказаною адресою використовується, зокрема офіцерами спецслужб Росії (ГУР та ФСБ) для тимчасового перебування.
Реєстрація Заруби Олени за цією адресою може свідчити про: наявність у неї громадянства невизнаної «Придністровської народної республіки» або Молдови, причетність Заруби Олени до спецслужб Росії.
Додатковим підтвердженням цієї обставини може бути факт неодноразових поїздок Заруби Олени до «ПНР», наприклад, 28 квітня 2015 року, 13 липня 2015 року.
Заруба О.В. неодноразово безперешкодно перетинав блок пости на особистому автотранспорті (Мерседес АН0100АО) та знаходився на території «ДНР» без негативних для себе наслідків, наприклад, 03.11.2016, 03.11.2017. Більш того, повертаючись із «ДНР» (07.11.2017) він безперешкодно вивозить можливо власний автотранспорт – ГАЗ АН6833ВА.
Загадковими виглядають короткотермінові подорожі у бік республіки Білорусь (або Росії) та Криму без членів родини (наприклад, 18.01.2015, 27.10.2017, 12.11.2017). А також короткотермінова (на 2 доби) подорож до Анкари 21.07.2018.
Перелічені факти є ознаками можливих зустрічей Заруби О.В. із кураторами зі спецслужб Росії.
І ось наш «герой» вже через кілька місяців після звільнення з Укрзалізниці повертається на посаду першого заступника директора Придніпровської залізниці та може отримати доступ до державної таємниці. І від того чи зможе СБУ знову перешкодити тому, щоб людина з таким «шлейфом компромату» не отримала доступу до державної таємниці, залежить як безпечне функціонування об’єктів критичної залізничної галузі, так і всієї країни.
Автор: Роман Ясько